امروز: سه شنبه - ۰۱ آبان - ۱۴۰۳
آخرین اخبار
یادداشت: عبدالرضا عالی پور

ضرورت ها، بایدها و نبایدهای کمیته برنامه ریزی شهرستانها

به طور معمول هر ساله در تیر ماه کمیته برنامه ریزی شهرستان ها تشکیل می گردد و اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای برای دستگاه های اجرایی تعیین می شود.
اشتراک گذاری
15 تیر 1401
نویسنده : عبدالرضا عالی پور
کد مطلب : 1126

بنام خدا

به طور معمول هر ساله در تیر ماه کمیته برنامه ریزی شهرستان ها تشکیل می گردد و اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای برای دستگاه های اجرایی تعیین می شود.
کمیته برنامه ریزی شهرستان ها مسئولیت فراهم نمودن و موجبات برنامه ای کردن فعالیت دستگاههای اجرایی ، واحدهای تابعه و وابسته، برآورد هزینه ها و اعتبارات مورد نیاز برای درج در بودجه سالانه را جهت تحقق اهداف مد نظر بر عهده دارد.

تصمیم گیری، تصویب، هدایت، هماهنگی و نظارت در امر برنامه ریزی و بودجه شهرستان در چهارچوب برنامه ها و سیاستها و خط مشی های کلان کشور، از مهمترین وظایف این کمیته است.
استان بوشهر با دارا بودن ۱/۴ دهم درصد جمعیت کشور، ۵ درصد بودجه کشوری را دریافت نموده که این خود نوعی جهش و امتیاز ویژه ای است که شامل استان گردیده و جای بسی تقدیر و تشکر از مسئولین استانی دارد.

جمع کل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان می باشد که از این اعتبار به شهرستان دشتستان ۲۹۷، بوشهر ۲۸۲، گناوه ۱۳۶، دشتی ۱۳۱، کنگان ۱۱۲، تنگستان ۱۰۶، عسلویه ۹۹، جم ۹۷، دیر ۹۲ و دیلم ۶۱ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

گفتنی است که شاخص های تعیین کننده برای تقسیم و توزیع این اعتبارات به حدود ۱۳۰ شاخص می رسد که از میان شاخص ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می توان به میزان جمعیت و وسعت ، مقدار زمین زراعی، تعداد مساجد، تعداد ابنیه تاریخی، ایستگاههای هواشناسی، مجتمع های آموزشی، کتابخانه های عمومی، فضاهای ورزشی و گردشگری، مقدار دام و …… اشاره نمود.

شهرستان تنگستان نیز با مساحت ۱/۹۵۰ کیلومتر مربع و آمار جمعیتی ۷۶۷۰۶ در سرشماری سال ۱۳۹۵ و پیش بینی جمعیت حدود ۸۲۰۰۰ نفری در سال ۱۴۰۰، دارای دو بخش مرکزی و دلوار می باشد که این دو بخش تقریبا جمعیتی برابر با هم دارند و از ظرفیت های بسیار بالایی خصوصا در بخش دلوار برخوردار است.

توجه به ظرفیت ها، شاخص ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان تنگستان، مسیر اختصاص بودجه ۱۰۶ میلیاردی را برای توسعه و عمران متوازن همه جانبه و فراگیر، هموار می کند که امسال بحمدلله شاهد این بودیم که با درایت و توجه ویژه فرماندار محترم شهرستان و نگاه کلان ایشان به تعادل بخشی در امر بودجه ریزی، بخش دلوار نیز به عنوان منطقه رو به رشد و آینده دار مورد توجه قرار گرفت.

عبدالرضا عالی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *